söndag 17 november 2019

Smått och gott och viktiga datum

Hej!

Jag sitter och knåpar ihop en sammanfattning av vad nästa vecka kommer att innehålla. Jag skickar också med lite smått och gott i informationsväg framöver...snart jullov ju😊

I svenskan arbetar vi stenhårt med att läsa, både högt för varandra och enskilt i sin egna biblioteksbok. Jag läser också i en högläsningsbok. Vi har snart läst ur en och ska i veckan byta bok. Förra veckan startade vi också ett läsprojekt tillsammans på skolan, där alla klasser läser för att hinna ta sig runt jorden tills jullovet. Ni kan läsa om det mer under fliken Svenska (Sv).
Vi skriver på vår berättelse "Skogens hemlighet", där vi övar på bl a stavning och berättelsestruktur.

Nästa vecka smyger vi igång med multiplikation och division på matematiken. Jag har lagt ut en läxa på Bingel som eleverna gör tills på fredag. Att beräkna tid arbetar vi med parallellt.

Arbetet med "Roller och attityder" fortsätter vi med och vi har i veckan haft väldigt givande samtal om att det jag gör/säger, och hur jag gör/säger det, påverkar andra. Tiden till detta tar vi när vi ser att det behövs, men framförallt på mentorstiden på fredagarna.

Nåja, vad händer framöver då?

Jo, nästa vecka börjar vi öva på sånger till vårt Luciafirande den 13 december. Vi firar Lucia i Sälenhallen, som tidigare år, så man kanske kan börja gräva fram lite utrustning i sin garderob. Har man ingen så hör man av sig till mig så kan jag se vad jag kan hjälpa till med😉. Vi har också ett genrep någon dag innan, men det datumet återkommer jag med.
Den 20 december är sista skoldagen och vi kommer att ha schemabrytande aktiviteter den dagen. Eleverna i klass 3-5 kommer att få välja bland massa olika saker att göra och vi kommer mysa i massor🎄🎅

Det var lite smått och gott!
Vi ses och hörs!
/Eva-Lena