fredag 13 november 2020

Vecka 46 + 47

Ja, vilket otroligt bra arbetssätt vi hittade i veckan! På matte- och svensklektionerna använde vi oss av en struktur som kallas "Valbara stationer". Det går ut på att det finns 5 stationer (i det här fallet) med olika innehåll/arbetssätt att arbeta med/utifrån och var enskild elev väljer vilken station de vill arbeta med. Stationerna skrivs upp i olika rutor på tavlan och eleverna skriver upp sig på den stationen de vill och arbetar med det tills man är klar och skriver sedan upp sig på en ny station och så håller de på under hela arbetspasset. Samtliga blev väldigt fokuserade på sin uppgift, alla gjorde olika val och det blev ingen som kunde känna att man inte "hann med". Kände frihet liksom. Arbetsro är något som gruppen bär med sig från veckan som gått, i matte och svenska iaf.

Jag får som lärare också inse att bara för att jag undervisat elever i grundskolan i ca 20 år så kan jag lära nya saker och prova nya saker tillsammans med eleverna och ibland går det bra och ibland blir det mindre lyckat. Just denna struktur blev riktigt lyckad🙏.

Nästa vecka kommer jag att vara hemma må-ons och Terése Hulterström och Lena R kommer vara vikarier för mig dessa dagar. Själv är jag hemma och kurerar mig efter bästa förmåga.

Ta hand om er därute!💓